Atpakaļ uz sarakstu Printēt 4. Apr. 2017

Jauna uzpildes sistēma Eiropas ūdeņraža autobusu parkiem

Eiropas projekts liecina, ka ļoti plaša mēroga ūdeņraža uzpilde ir tehniski un ekonomiski dzīvotspējīga, lai apkalpotu lielus ūdeņraža degvielas elementu elektrisko autobusu parkus.

Ūdeņradis kā degviela autobusiem un citiem transporta līdzekļiem ir uzskatāms par vienu no vislabākajām iespējām, kā atbrīvoties no transporta līdzekļu radītājiem gaisu piesārņojošām vielām un oglekļa dioksīda. Tehnoloģija ātri attīstās, un mēs redzam, ka jau ir izveidojušies nelieli jaunu autobusu un mašīnu parki. Viens no lielajiem jautājumiem, kas ir palicis: cik labi šī tehnoloģija varētu paplašināties mērogā, lai apmierinātu masveida transporta vajadzības? Šis jautājums ir jo īpaši akūts autobusiem, jo autobusu parkiem var būt nepieciešams daudz degvielas.

Šodien tika publicēti svarīgā Eiropas projekta rezultāti, kas sniedz noteiktu atbildi uz šo jautājumu. Tā ir skaidra: plaša mēroga ūdeņraža uzpilde ir gan ekonomiski, gan komerciāli iespējama. Kaut gan ir nepieciešams darbs, lai attīstītu un sagatavotu tehnoloģijas un ar to saistītus likumus un standartus, nepastāv nepārvarami šķēršļi, kas traucētu šīs tehnoloģijas ieviešanu un izmantošanu plašā mērogā.

Projekts balstījās uz Eiropas 10 vadošo ūdeņraža ražošanas tehnoloģiju un uzpildes iekārtu piegādātājiem. Šīs nozares pārstāvji strādājuši ar 12 autobusu operatoriem  Eiropā, lai pēc pasūtījuma izstrādātu liela mēroga uzpildes sistēmas saviem autobusu parkiem. Katrā no vietām, konsultējoties ar autobusu operatoriem un vietējiem regulatoriem, tika izstrādāta atbilstoša konstrukcija. Tā rezultātā tika izstrādāts plašs tehnisku risinājumu klāsts, izmantojot dažādus ūdeņraža piegādes veidus  (šķidra/gāzveidīga ūdeņraža piegāde ar treileri un ražošana uz vietas, izmantojot elektrolīzi un metāna pārveidi), kas nodrošina 1000 – 5000 kg ūdeņraža dienā un atbilst aptuveni 50 līdz 260 autobusiem katrā no izpētītajiem autobusu parkiem. Katrs no šiem tehniskajiem risinājumiem spēja apmierināt sākotnējās prasības iekārtu konstrukcijai, kuras tika definētas gadījumu izpētes ietvaros, tādējādi parādot, ka ūdeņraža uzpilde tik lielos apjomos var būt:

  • Par pieņemamu cenu – ūdeņraža cena ir atkarīga no konkrētas vietas, taču pastāv risinājumi, kas var samazināt izmaksas zem 6 EUR/kg, pat izmantojot šodien pieejamas tehnoloģijas, un tas ir zemāk par cenu, kas ir līdzīga ar nodokli apliekamās dīzeļdegvielas cenu.
  • Droša – uzpildes var sasniegt 100% drošumu, kā to pieprasa autobusu operatori, piemēram, izmantojot liekās iekārtas – plašā mērogā tas kļūst ievērojami vieglāk.
  •  Kompakta – pastāv risinājumi, kas prasa vien 400 m2 plātību, līdz ar to tie viegli ieviešami parkā (šie risinājumi parasti balstās uz šķidra ūdeņraža piegādes). Ūdeņraža ražošanai uz vietas vajadzīga lielāka platība, kas var prasīt dažas operatīvas pārkārtošanas autobusu parkos, kuri atrodas visblīvāk apdzīvotajās vietās. Ziņojumos tiek izteikta virkne rekomendāciju pilsētām, kuras plāno attīstīt lielus ūdeņraža uzpildes objektus, kā arī ūdeņraža nozarei un politikas izstrādātājiem. Šos ziņojumus var lejupielādēt mājaslapās www.newbusfuel.eu un www.fuelcellbuses.eu. Rezultātus izmantos nozares un operatoru partneri, lai izstrādātu nākamos projektus un izplatītu tos autobusu un sabiedriskā transporta sektorā.

“NewBusFuel ir nozarei svarīgs projekts, jo tas parāda, ka nepastāv būtiski tehniski un komerciāli šķēršļi plaša mēroga ūdeņraža uzpildei,” sacīja Bens Medens ( Ben Madden), "NewBusFuel" direktors un "Element Energy" projekta koordinators. “Tā kā ūdeņraža autobusu sektors plāno paplašināt savu darbību, mūs iedrošina apziņa, ka pat ar šodienas tehnoloģiju pastāv droši un rentabli risinājumi, kas nodrošinās, ka pat lielākie autobusu parki varēs uzpildīt savus transportlīdzekļus ar ūdeņradi.”

“Mums ir prieks, ka esam palīdzējuši apvienot Eiropas vadošos spēlētājus šajā nozarē, lai demonstrētu viņu tehnisko risinājumu universālo raksturu. Projekts satur virkni lietderīgu rekomendāciju rūpniekiem un politiķiem, lai palīdzētu optimizēt un sagatavoties nākotnes plašajām uzpildes stacijām un mēs plānojam strādāt pie tā līdz ar sektora tālāko attīstību,” viņš turpināja.

Komentējot šo projektu, Barts Bibeiks (Bart Biebuyck), "Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking" izpilddirektors, sacīja: “NewBusFuel ir nodrošinājis jaunu un uzlabotu zinātību par nozares apstiprinātajiem konstrukcijas kritērijiem izturīgākai plaša mēroga uzpildes infrastruktūrai. No tā iegūs ne vien autobusi, bet arī citi topošie lieljaudas ūdeņraža elementu transporta risinājumi Eiropā. Šis paplašinātais nozares zināšanu pamats ir savlaicīgs un būtisks, jo tagad mēs uzsākam nulles izmešu risinājumu komercializāciju smagajiem transporta līdzekļiem. "NewBusFuel" ir izdarījis savu ieguldījumu, lai aizpildītu  robu starp maza mēroga, nelielu parku demonstrācijas projektiem un stabilu liela mēroga infrastruktūru, kas ir būtiski, ja transporta sektorā sāks plaši izmantot ar ūdeņradi darbināto sabiedrisko transportu.“

"The NewBusFuel" projekts tika finansēts FCH-JU, Eiropas Savienības programmas Horizon 2020 ietvaros saskaņā ar dotāciju nolīgumu Nr. 671426. Šis kopuzņēmums saņem atbalstu no ES pētījumu un inovācijas programmas Horizon 2020, no "New European Research Grouping on Fuel Cells and Hydrogen" (“N.ERGHY”) un no "Industry Grouping Hydrogen Europe".

Informācija par FCH JU projektu: www.fch.europa.eu/project/new-bus-refuelling-european-hydrogen-bus-depots

PROJEKTA PARTNERI:

Projektu koordinēja "Element Energy", bet tehnisko analīzi veica "Thinkstep", kas sagatavoja ziņojumus, kuros tiek analizēti visu tehnisko pētījumu rezultāti. Plašā sadarbība starp nozari un pilsētām ir atspoguļota sekojošā diagrammā:

PARTNERI.PNG

PAMATINFORMĀCIJA

"NewBusFuel" ir "Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking" finansēts pētījums, kura mērķis ir aizpildīt zināšanu robu un izveidot plaša mēroga ūdeņraža uzpildes infrastruktūru degvielas elementu autobusiem – klusajiem elektriskajiem autobusiem ar lielu braukšanas attālumu un nulles līmeņa vietējiem izmešiem. Pētījums tika uzsākts 2015. gada vasarā un izvērtēja galvenos tehnoloģiskos un tehniskos risinājumus, kas nepieciešami, lai uzpildītu lielu skaitu ūdeņraža degvielas autobusu vienā autobusu parkā. Liela autobusu parka uzpilde saskaras ar jauniem lieliem izaicinājumiem, kurus ūdeņraža uzpildes sektors vēl nav atrisinājis:

  • Mērogs – ir sagaidāms apgrozījums virs 3 000 kg/dienā, kas ir ievērojami vairāk nekā 1-200 kg dienas apgrozījums, kas sagaidāms pašreizējām degvielas elementu elektriskajiem transporta līdzekļiem (FCEV) – ir jautājums par šo risinājumu dzīvotspēju.
  • Pieejamība – sabiedriskā transporta tīkliem ir nepieciešama 100% pieejamība, jo šie tīkli balstīsies uz ūdeņradi kā uz vienīgo degvielas avotu autobusu parkos.   
  • Īss uzpildes laiks – autobusi uzpildei tiks atvēlēts īss laika periods naktī, kas novedīs pie ātra ūdeņraža apgrozījuma.
  • Platība – uzpildes vienību izmēri jāsamazina, lai tie varētu iederēties pārpildītajos pilsētu autobusu parkos.
  • Ūdeņraža rezerve – tas var pārsniegt 10 tonnas uz vienu parku, kā rezultātā radīsies jauni reglamentējoši un drošības ierobežojumi.
  • Izmaksas – izpratne par to, kā mērogs ietekmē cenas un prasa jaunas biznesa koncepcijas, kuras noved pie konkurētspējīgām degvielas cenām.
20361862
Citi saziņas veidi